| Vis foregående emne :: Vis næste emne |
| Forfatter |
Besked |
ringostar
Indmeldt: 30. Sep 2006 Indlæg: 53 Geografisk sted: Kerteminde
|
Skrevet: Tors Sep 06, 2007 13:32 Emne: 2. opdrætsforsøg af C. multidentata |
|
|
Så er det tid igen til at se om det umulige kan lade sig gøre. I nat fik jeg et kuld larver, der er i hvert fald over 100, og de er friske og aktive så måske det kommer til at virke igen. Men det skal jeg nok holde jer ajour om. Lige nu skal rejemor lige klække de sidste og så går der 4 dage før jeg kommer dem i saltvand.
Her er et billede af en 2 cm hanreje der er omgivet af larver.
Og her et af ca 1/4 af kuldet:
 _________________ Hilsen Katrin Bjarnastein |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Wolle
Indmeldt: 07. Dec 2005 Indlæg: 497 Geografisk sted: Odense
|
Skrevet: Tors Sep 06, 2007 15:00 Emne: |
|
|
Imponerende! Godt gået :-)
SKulle du få mange der overlever til ferskvand vil jeg gerne "aftage" et par håndfulde til opfodring i mine algebefængte akvarier :-).
/Ole |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Bjarke Site Admin
Indmeldt: 21. Feb 2005 Indlæg: 340 Geografisk sted: Holstebro
|
Skrevet: Tors Sep 06, 2007 15:05 Emne: |
|
|
Alletiders!
Det glæder jeg mig til at følge med i.
Håber du kommer ind på din metode hen af vejen. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
ringostar
|
Skrevet: Tors Sep 06, 2007 16:18 Emne: |
|
|
Ole, de er jo godt nok små når de skal i ferskvand, omkring 7-8 mm. Men Der går heller ikke mere end tre uger ca så er de i ferskvand. Så hvis du ikke har rejeædende fisk skal du være så hjertelig velkommen :-)
Min metode... Tja, ikke tage hænderne op af lommen for ofte :-D
Indtil videre har jeg gjort alt forkert. I går flyttede jeg alle rejerne til et næsten nystartet akvarie (har kørt i en uge) og så var der endda et hængefilter tilsluttet hvilket ikke er så smart. Men jeg fandt dog ikke nogen larver i filteret, så måske de har været stærke nok til at undgå at blive suget ind. Har dog taget det fra nu. Saltvandet står heller ikke klar, får først salt i morgen, så det bliver heller ikke kørt modent før larverne kommer i. Men vi må se hvordan det går.
Jeg krydser fingre! _________________ Hilsen Katrin Bjarnastein |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Martin
Indmeldt: 22. Okt 2005 Indlæg: 439 Geografisk sted: Sebbersund
|
Skrevet: Tors Sep 06, 2007 17:08 Emne: |
|
|
bliver helt sikkert spændende at se om det lykkes igen! _________________ 'Tis a big world, underneath the sea!' |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
ringostar
|
Skrevet: Man Sep 10, 2007 10:23 Emne: |
|
|
I går kom de i saltvand der har en salinitet på 1.024. Det havde stået et par dage med kraftig gennemluftning så der var allerede masser af algebelægning på glasset som rejerne spiser af. jeg fodrer dem med pythoplankton og en lille smule knust spirulina flagefoder, og så rører jeg rundt i vandet et par gange om dagen for at få hvirvlet op i det der ligger på bunden så de kan spise det.
Jeg har lyset tændt hele døgnet og siderne af akvariet er dækket til med sort plastic. Akvariet er 10 liter og indeholder kun en iltsten der kører på laveste flow.
Under ferskvandsfasen var der ca 10-15 larver der døde men set i forhold til den mængde larver der er tilbage er det ingenting, så de har nok været svage fra "fødslen".
Så nu er der kun tilbage og vente en uges tid og se om de så er vokset noget særligt eller de alle er døde. _________________ Hilsen Katrin Bjarnastein |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Bjarke Site Admin
|
Skrevet: Man Sep 10, 2007 21:44 Emne: |
|
|
De 10-15 døde larver er et meget lille frafald.
Det lyder til at gå rigtigt godt!
Hvordan har du temperaturen?
Kan vel nemt blive lidt varmt med lys hele døgnet og kun 10 liter.
Endnu et spørgsmål
Hvordan overførte du larverne til saltvand? |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
ringostar
|
Skrevet: Man Sep 10, 2007 23:04 Emne: |
|
|
Ja temperaturen er relativt høj ca 25-27 grader, men jeg har ikke rigtig overvejet om jeg vil gøre noget ved det. Tror det går bare det ikke stiger mere end det.
Mht. overførslen til saltvand så hældte jeg dem bare direkte ned i saltvandet. Saliniteten faldt jo så selvfølgelig lidt men så opløste jeg bare noget salt i lidt vand og tilsatte indtil saliniteten var på 1.024. Jeg tilvænnede dem ikke saltvandet på nogen måde hvis det er det du tænker på. _________________ Hilsen Katrin Bjarnastein |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
ringostar
|
Skrevet: Fre Sep 14, 2007 21:50 Emne: |
|
|
Vil bare lige komme med en opdatering her på 8. dagen.
Der er liv og gang i den i det lille saltvandskar. Der er så vidt jeg kan se, når jeg roder op i bunden, igen døde så det er da et plus. De har udviklet sig en smule, svømmer mere rundt og flygter når man stikker noget ned i akvariet, og vokset MEGET lidt (jeg er nok også lidt utålmodig), så alt i alt er der sket fremskridt. Ved mit sidste opdræt var larverne færdigudviklede rejer fra den 3 uge og frem til 45. dag, så der går stadig noget tid før der rigtig sker noget. _________________ Hilsen Katrin Bjarnastein |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Wolle
Indmeldt: 07. Dec 2005 Indlæg: 497 Geografisk sted: Odense
|
Skrevet: Lør Sep 15, 2007 7:44 Emne: |
|
|
Bliv endelig ved med de updates, det er spændende at følge med i hvad der sker :-).
/Ole |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Bjarke Site Admin
|
Skrevet: Tors Sep 20, 2007 22:03 Emne: |
|
|
Er der noget nyt?
De må være 14 dage nu, hvis alt er gået godt? |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
ringostar
|
Skrevet: Fre Sep 21, 2007 9:54 Emne: |
|
|
Ja det går fint indtil videre, altså dvs. de lever da! De er også blevet større og mere levende at se på.
Men jeg begynder at blive utålmodig... De har i dag været i saltvand i 12 dage, og i mit sidste forsøg var der allerede færdigudviklede rejer på 14. dagen. Så hvis der ikke snart viser sig en lille reje bliver jeg lidt bekymret. Prøver at skifte noget vand i dag og ser om det kan sætte noget udvikling i gang. _________________ Hilsen Katrin Bjarnastein |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Martin
|
Skrevet: Fre Sep 21, 2007 13:33 Emne: Paaaaaaaaaaaaaaaaaaaannnniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiik |
|
|
ja, jeg har jo haft en drægtig hun, hun blev i går flyttet over i et 8L akvarium, med en luftpumpe/filter.
nu i dag, da jeg kom hjem ser jeg flere små, bitte små, larver...
hunnen har stadig æg på bagkroppen.
alt fornuft er væk, og jeg er blank...
jeg må læse mig frem.. indtil da, gode råd er velkomne _________________ 'Tis a big world, underneath the sea!' |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Martin
|
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Martin
|
Skrevet: Fre Sep 21, 2007 21:58 Emne: |
|
|
har jeg forstået det rigtigt, at du venter til rejemutter har sluppet de sidste uger, så venter du 4 dage, og så kommer de i saltvand.
eller går der 2 dage fra du opdager de første fritsvømmende larver, så fjerner du hunnen, og venter så 4 dage mere?
derudover så er min saltblanding meget meget tåget. altså meget "grå"
jeg kan sgutte rigtig se ind... fortager dette sig? _________________ 'Tis a big world, underneath the sea!' |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Martin
|
Skrevet: Lør Sep 22, 2007 8:23 Emne: |
|
|
hmm.. det ser ud til at have klaret en del op her til morgen. dejligt.
Det er først i dag jeg kom til at tænke på, at jeg har 1 akvarie på ca. 4 liter med salt, men ungerne, og hunnen går i et 8L akvarium, så jeg får vel riiimelig svært ved at hælde dem over i saltvand?
skal jeg ha' fundet et større akvarium til salt? eller kan jeg snyde på en eller anden måde?
ideer? _________________ 'Tis a big world, underneath the sea!' |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
ringostar
|
Skrevet: Lør Sep 22, 2007 9:03 Emne: sa |
|
|
Rolig nu Martin :-) Du har god tid.
Du siger:
har jeg forstået det rigtigt, at du venter til rejemutter har sluppet de sidste uger, så venter du 4 dage, og så kommer de i saltvand.
eller går der 2 dage fra du opdager de første fritsvømmende larver, så fjerner du hunnen, og venter så 4 dage mere?
Siger du ikke det samme to gange? :-p
Jeg venter tre-fire dage, efter den sidste larve er klækket, med at komme dem i saltvand.
Kan du ikke bruge dit 8 liters som saltvandsakvarie? Så er det nemlig så nemt... Tømme fire liter ud og lave fire liter saltvand i dobbelt salinitet som du stille og roligt hælder over i ferskvandet.
Jeg har en stor havedamsluftsten som jeg sætter for enden af en luftslange og kan de rved tømme akvariet uden at yngelen ryger med. _________________ Hilsen Katrin Bjarnastein |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Martin
|
Skrevet: Lør Sep 22, 2007 9:20 Emne: |
|
|
jeg har hældt det meste af vandet fra i 8L, så nu kan jeg nok godt bruge det til salt.. men hvordan måler du dobbelt salinitet?
min måler går til 1.030 _________________ 'Tis a big world, underneath the sea!' |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
ringostar
|
Skrevet: Lør Sep 22, 2007 10:02 Emne: |
|
|
Det er sådan lidt på gefühl... Med det salt jeg har skal der bruges 1 kg til 30 liter og så er der jo bare lidt hovedregning tilbage for at finde frem til hvad der skal bruges til 8 liter og putte den mængde i fire liter vand.
Du skal jo så bare kontrolmåle ind i mellem når du blander saltvandet og ferskvandet så du ikke risikerer at saliniteten bliver for høj. Husk at tage højde for temperaturen. Des højere temperaturen er des lavere vil saliniteten være. Min salinitet ligger på ca. 1.021 ved 24 grader. Men da vandet stort set altid er 27 grader er saliniteten 1.020. _________________ Hilsen Katrin Bjarnastein |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Martin
|
Skrevet: Lør Sep 22, 2007 10:39 Emne: |
|
|
hej katrin.
ok, jeg må kigge på det.
Findes der et skema der viser temperatur kontra salinitet? _________________ 'Tis a big world, underneath the sea!' |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
ringostar
|
Skrevet: Lør Sep 22, 2007 10:56 Emne: |
|
|
Ja på min pose salt :-p
Temperatur - Salinitet
16 - 1.023
20 - 1.022
24 - 1.021
27 - 1.020
30 - 1.019 _________________ Hilsen Katrin Bjarnastein |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
lihn
Indmeldt: 04. Feb 2007 Indlæg: 6 Geografisk sted: Bjerringbro
|
Skrevet: Lør Sep 22, 2007 22:17 Emne: |
|
|
Hejsa :o)
Jeg får også helt lyst til at prøve :-)
Jeg har nogle rejer gående i et 54 liter med store fisk, så der overlever larverne ikke længe. Men kunne jeg ikke prøve at tage en han reje og en hun med æg over i et mindre akvarie, og så vente til der klækker noget yngel? Skulle det ikke kunne lade sig gøre?
Planktonèt, hvor køber du det?
Mvh.
Jacob Lihn - www.Jacob-Lihn.dk _________________ Mvh.
Jacob Lihn ;o) |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Lars Lautrup
Indmeldt: 01. Jul 2007 Indlæg: 111 Geografisk sted: Greve
|
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
ringostar
|
Skrevet: Søn Sep 23, 2007 11:16 Emne: |
|
|
Du skal nok tage tre fire hanner med for at være sikker. Men æggene er jo måske allerede befrugtede. _________________ Hilsen Katrin Bjarnastein |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Martin
|
Skrevet: Søn Sep 23, 2007 14:18 Emne: |
|
|
Katrin, ligger din salinitet på 1.020 nu du har 27 grader, eller har du efterfølgende fyldt salt på, så saliniteten igen stiger op på 1.024? _________________ 'Tis a big world, underneath the sea!' |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
|